Test nesnášenlivosti potravin

Víte vlastně co to je potravinová intolerance nebo-li také snížená snášenlivost potravin? Jedná se o ten samý termín, jen přeložený do běžnější češtiny. Jedná se také o stav, který zakouší téměř většina z nás. Potravinová intolerance překvapivě není nijak výjimečná, většina z nás si tohoto problému však není vědoma, i když se nás osobně týká. Důvodem je, že příznaky se neobjeví hned po požití problematické potraviny, jako tomu je u více známé, avšak daleko méně rozšířené, potravinové alergie. O alergiích jste již určitě něco slyšeli, pokud je sami nemáte nebo někdo z rodiny. Jak jistě víte, jsou z velké části dědičné a velmi ovlivňují běžné fungování. Podobně je to i s intolerancemi, jen se o nich tolik neví a nedává se jim tolik významu jako alergiím. Přece jen, když si dáte potravinu, kterou Vaše tělo nesnáší dobře nebo je na ně přecitlivělé, budete mít různě silné následky (podle dávky škodlivé složky a podle Vaší síly nesnášenlivosti), ale ne vždy si je spojíte s daným jídlem. Budete to přikládat třeba trochu staršímu masu, nějaké viróze či prostě jen je to u Vás tak běžný stav, že si ani neuvědomujete, že jídlo může způsobovat nějakou Vaši obtíž. Ostatně pokud by to nebyl problém, pak by dle nedávno vydaného nařízení o nutnosti informovat o alergenech, vlastně o nic moc nešlo – ale je tomu naopak a to Vás nechci ani strašit.

Alergeny


Položme si teď otázku – trpěli jste někdy ve svém životě některou z těchto obtíží?

– akné? astma? bolesti břicha? bolesti hlavy až migrény? bolesti kloubů? gastritida? střevní záněty? průjmy? kožní vyrážky? zácpy? únava? nadýmání? poruchy spánku? poruchy pozornosti? oslabená imunita?


Pokud je odpověď kladná alespoň na jeden z výše uvedených symptomů (a vězte, nejsou to všechny, které se obecně spojují s potravinovou intolerancí), možná budete mít také intoleranci či přecitlivělost na nějakou z alergenních potravin. Tyto potraviny dráždí naše střeva, což se projevuje především problémy gastrointestinálního charakteru, ale i řadou dalších. Po podráždění může dojít ke zvýšené propustnosti střeva, kdy velké částice nestráveného jídla spolu s toxiny a bakteriemi procházejí zvětšenými mezerami mezi střevními buňkami do krevního oběhu. V důsledku toho se aktivuje náš imunitní systém, a protože musí být ve střehu při každém příjmu potravy, je přetížen a opotřebovává se.

Rozdíl v alergii, potravinové intoleranci a zvýšené citlivosti na potraviny

Než si povíme co tedy s tím, podívejme se ještě na ten rozdíl mezi alergií a potravinovou intolerancí:

Alergie Potravinové intolerance
vytváří protilátky třídy IgE vytváří protilátky třídy IgG
potíže se dostaví ihned až do 2 hodin potíže nastávají v rozmezí hodin až dnů
obtíže – rýma, otoky, vyrážky, svědění, dušnost, až anafylaktický šok, který může vést ke smrti mnohočetné obtíže, viz výše
trpí jí asi 2,5% populace trpí jí až 45% *

Vzhledem k tomu, že většina testů na potravinovou intoleranci se zaměřuje právě na reakci protilátek IgG třídy, eliminují se případné alergie hned ze začátku a soustředíme se na oněch asi 45 bílkovinou založených intolerancí. Pokud si však myslíte, že to je vše co by Vám mohlo dělat potíže, je to bohužel i jinak – existuje stav zvaný pseudoalergie, tedy zvýšená citlivost na určité látky v naší stravě (většinou právě přicházejí ze zpracovávaných potravin či staršího masa) a patří zde například histaminová intolerance. Podobnou reakci jako intolerance však může vyvolávat široké spektrum chemických složek naší stravy za zmínku stojí např. kyselina glutamová a její deriváty (glutamáty, glutamany, atd.), oxid siřičitý a mnoho dalších. Pro vysvětlení – konzerva makrely nebo tuňáka může obsahovat velké množství histaminu – případnou reakcí našeho těla se tedy neprokáže alergie či intolerance k rybám, ale k histaminu v nich. Tedy test na intoleranci se zaměří přímo na to co je problematické a co nás zajímá, pokud se bavíme o intolerancích.

(poznámka: * procento je pouze odhadem vycházejícím z výsledků testovaných jedinců)

Dvě dámy, odbornice na zdravý životní styl a zdravou výživu, Vám rády v paleo klinice Paleo Spirit rády pomůžou

Dvě dámy, odbornice na zdravý životní styl a zdravou výživu, Vám rády v paleo klinice Paleo Spirit rády pomůžou

Jak se test provádí?

Pokud byste chtěli následovat stravu autoimunitního protokolu, bude Vám otestování trvat mezi 6-12 měsíci v horším případě – tedy pokud máte nějaké problémy a nemusí být úplně průkazný. Pokud budete následovat whole30 a postupně podle plánu zařazovat potraviny, můžete to v rámci 3-4 měsíců docela slušně odhalit, ale opět, jedná se o subjektivní pocity a stavy, které mohly být ovlivněny i něčím jiným. Pokud Vás však tlačí čas a jste něco investovat do svého zdraví, mám pro Vás i rychlejší a přesnější alternativy.

Koho se týká a koho ne ? Může být proveden u každého jedince, který neužívá antihistaminika a u dětí, která nejsou alespoň půl roku kojena (imunita matky, by mohla ovlivnit výsledek).

Testů dostupných na trhu je pár a každý se zaměřuje na trochu jiné věci, tedy jejich kombinace by Vám měla dát větší přehled avšak stále to vyžaduje něco navíc – pochopit důsledky a co s tím dělat. Můžete si tedy pořídit test Food Detective, projít si jím a za necelou hodinku budete vědět výsledek. Jak s ním naložíte bude čistě na Vás.

Alternativu, kterou bych Vám doporučil já je však zajít si na kliniku Paleo Spirit v Praze a obětovat alespoň hodinu času tomu, abyste si promluvili s odborníky, probrali výsledky a případně i konzultovali jak nadále přistupovat ke své stravě. Velkým plusem zde je, že pokud se stravujete dle paleo zásad, dostanete i rady v tomto spektru stravování, pokud se však stravujete normálně, určitě Vám nikdo valit klíny do hlavy nebude. Dostane perfektní manuál, který i laikovi vysvětlí co může, co nesmí, jak a kdy a hlavně doporučení co dál.

Z pár kapek Vaší krve se tedy dozvíte odpověď na pár zajímavých a důležitých otázek o Vašem těle, popovídáte si s příjemnými mladými dámami, které rozumí svému oboru skvěle a pokud budete mít zájem, můžete s nimi konzultovat více a provést třeba důležité změny ve svém životě vedoucí k lepšímu zdraví. Určitě bych intolerance nepodceňoval, díky tomuto testu mám konečně jasno v tom co způsobovalo moje časté obtíže.

Test

Poznámka: Je potřeba však zdůraznit, že vědecká podloženost testů a jejich výsledky nejsou jednoznačně průkazné. Výsledky z různých produktů, závislé na čase nejsou jednoznačné a tedy nedá se s jistotou tvrdit, že se jedná o validní proceduru, která by měla prokázat intoleranci k potravinám. Některé studie tvrdí, že se jedná o výsledky srovnatelné s placebem, jiné však nedokázaly propojit výstupy s teorií, kterou se podkládají a tvrdí, že vše vyžaduje více studia a rozboru. Musíme mít na mysli, že se jedná o vcelku dosti neprozkoumané téma a produkty, které se na trhu nacházejí neodpovídají vždy stejné kvalitě výsledků. Mezinárodní imunologické a alergologické společnosti nedoporučují kvůli nedostatku důkazů se spoléhat na tyto testy. Pro více informací viz poslední článek ve zdrojích.

A teď jak jsem dopadl já?

Ač jsem měl celou dobu podezření, že problém u mě bude s mléčnými produkty, nakonec se to vyvrátilo a už vím, kde je tzv. zakopán pes. Střední intolerance, tedy potravina, které se mám vyhýbat mi vyšla jen pšenice a lepek – tedy vlastně velmi dobře, že s přechodem na paleo jsem eliminoval tento problém – zmizelo mé enormní zadržování vody, časté migrény a také jsem díky vypuštění konzumace piva ztratil pivní mozol (náhoda? placebo? nebo určitá spojitost?). Slabá intolerance mi vyšla u kukuřice, celeru, luštěnin a kvasnic (jak lze mírně vidět na . Zde bych si vůbec nestěžoval, až na ty kvasnice – sakra! Protože jsem do těla dostával probiotika z kvašených potravin, které je obsahují, budu muset svou nastalou situaci řešit jinak – tedy doplňkem stravy. Ale pro představu, kde se kvasnice nacházejí – pečivo, pivo, víno, zrající sýry, kvašená jídla, ocet, sušené ovoce a šťávy. No, ale nějak se s tím prostě musím naučit žít, mám rád improvizace a holt tady jich budu muset provést více. Naštěstí není intolerance tak silná, že by mi měla způsobovat vážné problémy pokud bych si něco z téhle sady potravin dal jednou za měsíc, ale přesto to nebudu riskovat. Ze solidarity jsem se rozhodl vyřadit ze stravy i vše co se překrývá s mou drahou polovičkou. Čekejte tedy s postupem času, že Vám dáme vědět jak se nám vede a zda se nám podařilo eliminovat obtíže či je vše úplně jinak.

Poznámka: Za doporučení výše uvedené alternativy nedostávám žádné provize a činím tak pouze na základě mých vlastních dobrých zkušeností a v rámci zachování vyváženosti nabízím i alternativní řešení.

Zdroje informací:

9 thoughts on “Test nesnášenlivosti potravin

    • Díky za článek. Vidím v něm něco co mi určitě pomohlo, ale druhý aspekt je také podivný, většina opozice je vytvořena tím, že nevytváří doklady alergie (allergy) a to ve většině odporovatelů, což je logické a tedy tomu se nedá ani rozporovat, ale taky to nemluví nic o intoleranci.

      Že chybí ověření kvality, efektivity a validity – s tím souhlasím, ostatně zaměřili se na produkty, které komparují s stovkami potravin, tedy opravdu srovnatelné se zapperem. Musíme si tedy počkat, až se tato metoda dovede k nějaké více vědecké podloženosti a teorie za ní stojící bude trochu víc prozkoumána.

      Jdu tedy dopsat komentář do článku.

  1. Jste si naprosto jistý s těmi kvašenými potravinami – resp. zeleninou?? Taky jsem byla na food detective u Anny a vyšla mi intolerance na kvasnice, tak jsem se jí na to ptala a ona říkala, že pickles je ok. Pak jsem to i někde hledala (nemůžu to teď nejaít) a potvrdilo se mi to.. já jsem totiž na základě toho začala gaps, protože mi vyšlo asi 15 silných a středních intolerancí, což je v podstatě jistota propustného střeva a na to paleo nestačí… Jenže pickles je kromě vývaru nejdůležitější potravina na gaps… zatím v tom jedu týden, tak nemůžu říct praxi..

    • dobrý den,

      no právě tím, že jsem tam tu reakci měl tak slabou, téměř na hranici zaznamenatelnosti, tak bych se toho nějak neobával (podobně jako u celeru), stejně obojího nejím tak výrazně moc a tím, že nejím sýry ty probiotika nějak potřebuji do sebe dostat. V dokumentech co mi dali v Paleo klinice Paleo Spirit, bylo, že bych se měl vyhýbat cukru (kvůli množení kvasinek v útrobách) a poté taky potraviny, které obsahují velké množství (ocet, plesnivé sýry a další).

      Já osobně si myslím, a asi to teda v tom článku není dobře zdůrazněno, takže to přeformuluju, že se těm kvašeným věcem nebudu prostě ani náhodou vyhýbat, nezaložím svoji dietu na každodenním pojídání, ale nemám obavu, že by trocha intolerance měla převážit ty benefity, které jinak kvašené potraviny mají. Ostatně, kdybych to udělal, mám obavu, že bych si víc uškodil. Jdu si však o tom číst víc, protože mě zajímají názory jiných, je to jeden z důvodů proč jsem článek publikoval, seč se může zdát mírně kontroverzní.

      • Tak jsem našla např. zdroj zde http://www.thepaleomom.com/2012/03/is-yeast-paleo.html, který tvrdí, že kvašené potraviny naopak pomáhají proti kvasinkám… Pro mě je to teď dost důležitý téma, došla jsem k tomu, že mám asi SIBO . víte o tom něco? NEvíte o nějakém doktorovi v Praze, který se zabývá lečbou paleostravou a gaps apod.?

        • No rád bych viděl nějaké ty vědecké podklady. Ale myslím si, že by to mohlo takto fungovat. Ostatně zrovna Sarah Ballantyne, se svou AIP zaměřeností by to asi měla mít zmáknuté (musím na to mrknout teda v knize, jestli to tam je nějak podložené)
          Doktor s příklonem k paleo jeden je tuším, ale zapomněl jsem jméno, jinak oficiálně na Slovensku jsou dva nebo tři, u nás si myslím, že není (asi bych o tom věděl).

  2. Co se týče pátrání po potravinových intolerancích, tak mě napadají hned dvě pochybnosti:
    1) když se po nich pátrá způsobem vysazení určitých potravin a následného postupného zavádění (jako např. u Whole 30), jestli se tak nezjistí “intolerance” v podstatě u každého, která je daná ve skutečnosti prostě jen tím, že když danou potravinu nepřijímám, tak si tělo “odvykne” ji zpracovávat (přestane exprimovat nějaké geny, protože proč by plýtvalo energií na syntézu něčeho, co nepotřebuje) – něco jako když někdo, kdo vůbec nepije alkohol a pak se jednou napije, tak je opilý už po půl deci, kdežto jedinec, který si dopřává alkohol pravidelněji se hned tak neopije. Já to takhle mám např. asi s obilninama. Když jsem byla čistě paleo a pak si zcela výjimečně někde na návštěvě něco s obilím dala, tak mi pak nebylo dobře. Ale když jsem teď od palea částečně upustila a trochu obilí jím denně, tak už mi to vůbec nic (teda aspoň co se pozorovatelných příznaků týče) nedělá a špatně mi není. Naopak je mi mnohem líp. Mám totiž pocit, že paleo funguje jen omezenou dobu (anebo dlouhodobě jen u chlapů), než člověk zhubne rezervy tuku (i když já teda nikdy nadváhu neměla, takže ani ty rezervy nebyly moc velký), neb (pokud jsem něco nedělala špatně teda) jak jsem se po přechodu na paleo nejdřív cítila dobře, tak pozdějí spíš hůř – hlavně únava (ne nějak výrazná, spíš nevůle něco začít dělat, co teď už nemám) a při cvičení problémy udržet rovnováhu, s čímž jsem dřív nikdy neměla problém, a když jsem se jednou pokusila jet na kole, tak naprostý vyčerpání hned brzy z kraje (a to cvičím už roky, ale je pravda že cardio věci moc ne, spíš posilování s vlastní váhou těla nebo lehčíma činkama téměř denně). Problém vidím v tom, že už jsem nemohla brát energii z vlastních tukových rezerv a že je to prostě málo cukru. Mimochodem nikdy jsem nepochopila, jak by se mi mohlo podařit jen s paleo potravinami dosáhnout těch 100 g cukru za den, když ovoce se kvůli fruktóze moc jíst nemá a denně jíst batáty, který u nás ani nerostou, mi nepřijde normální ani finančně unosný.:-) Momentálně sice jím sacharidů v množství jako v paleu, tj. něco málo nad 100 g, ale s tím, že denně snídám nějakou obilnou kaši a k obědu mám taky malou porci přílohy a 2 ovoce denně. Pečivo nejím a vlastně i všechny ostatní zásady palea (výběr tuků, žádný cukr, éčka apod.) jsem zachovala a je mi teď mnohem líp a zvládám teď v pohodě i sport. Ale možná je to jen o tom, že každý má jiný metabolismus a sedne mu něco jiného (viděla jsem studii s cyklisty, kde většina z nich na nízkosacharidové dietě nezvládla dokončit trénink, ale naopak dva zajeli lepší čas než obvykle). Na druhou stranu můj táta je na paleu už 6 let, nejí ani ovoce a je spokojenej (ale co nechápu, tak má teda docela nadváhu, což by při paleo stravování mít neměl, při tom nejí moc – moje teorie je, že si zpomalil metabolismus). Ale to jsem odbočila. Zpět k testování potravinové intolerance.
    Takže moje pochybnost č.2: Co se týče stanovení IgG, tak tam bych se obávala zkřížených reakcí. Jestli třeba když má člověk Ig G protilátky po některém z prodělaných infekčních onemocněních, jestli mu pak nevychází falešně pozitivně potravinová intolerance na nějakou potravinu. Vzhledem k tomu, že jak jsem pochopila, nejsou tyto testy nějak extra prověřený, tak kdo ví jak je to s tou specifitou.

    Jinak ráda bych ještě dodala, že se mi vaše stránky moc líbí a děkuji za ně, neb spoustu receptů už jsem vyzkoušela.:-) Sice mám k paleu ještě více výhrad, než jsem zmínila, ale moje odpolední svačiny a večeře vlastně stále paleo jsou, takže z vašich stránek inspiraci čerpám i nadále.:-)

    • Zdravím,

      díky za názor a to, že ode mě čerpáte recepty, to mě velmi těší!

      Bod 2) plný souhlas, přece jen jsem po prostudování dalších článků přidal poznámku o validitě takových testů a právě ono křížení tam není zahrnuto (nebo ony false positive, které by tam statisticky měly být).
      Bod 1) pokud se bavíme o > 100g, pak se bavíme buď o ketóze (nedokážu si kromě geneticky extrémních případů – ad inuité) představit, že by z toho dokázal někdo benefitovat po celý život nebo highfat diety (nemusí být nutně paleo, ale obiloviny se tam pak ve větším množství ani nedají zařazovat) – kde si myslím, že to je udržitelné i pro atlety i běžné lidi v našich podmínkách.
      Jak někdo toho dosáhne nad 100 g je třeba pár sezónních kusu ovoce, sušené ovoce na doplnění po silovém tréninku, naládování se škroby před tréninkem. Ale to jsou případy mimo ‘běžného’ a spořádaného člověka a ten zbytek prostě musí mít dost tuků ve stravě. Já ty výkyvy mám jen v období silného stresu a nedostatku spánku, jinak negativní propad za ty dva a půl roku nemám.
      To testování za pomoci whole30 probíhá po jeho skončení postupným zařazováním druhů potravin po skončení ‘detoxu’, tedy ta vrchní premisa je pak nepravdivá, ale chápu co jste tím myslela.

      Metla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *