Soutěž a recenze: Jídlo na první místě

Jídlo na prvním místěJak jistě víte, nedávno, pár týdnů tomu je, se začala na našem trhu také objevovat skvělá kniha Jídlo na prvním místě od amerického manželského páru Hartwigových. Tento velmi očekávaný titul vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing a já jakožto jeden z lidí, kteří ne že by vyžadovali českou verzi, jsem se však rozhodl využít nastalé situace a před-objednat si ji pro sebe a své přátele a rodinu. Jelikož však také poskytli i některým jedincům výtisky zdarma – rozhodl jsem se předávat tuto skvělou publikaci dále a udělat někomu z Vás radost.

Mě naopak velmi potěšilo, že jsem se stal jedním z obdarovaných jedinců, ale to také z důvodu, že můj blog, tedy něco co tvořím já sám a že mi to teda snad i občas jde, je v knize zmíněn jako jeden z alternativních a českých zdrojů, které jsou kompatibilní s myšlením a způsobem stravování prezentovaným v knize. To je tedy první velká a tištěná publikace, kde jsem zmíněn, což mě opravdu potěšilo (strana 308).

Recenze:

Normálně jsem typ člověka, co přečte knihu na dvě tři posezení, obvykle se k dobrým titulům vracím a hltám je. Někdy si dokonce i podtrhávám a značím pro mě v daný moment hodnotné. Tohle byl skoro i případ této knihy, první den kdy jsem ji otevřel jsem zevrubně prolistoval, začetl se a … když jsem ji otevřel druhý den, skončil jsem na straně 150 a třetí den ji dokončil. Dokonce jsem ji už i půjčil, aby si mohly tyto myšlenky vstřebat i další lidé. V této knize jsem snad kromě drobných dvou detailů nenašel nic co by mě popudilo, zvedlo ze židle či snad

Co kniha nabízí? Původně jsem si všechny tyto knihy nechtěl číst, abych ovlivněn jimi nezačal psát ve velmi podobném duchu a poté mě snad někdo i nařkl z vykrádání. Zjistil jsem však, že Whole30 program je něco pod čím bych se podepsal a vlastně bych byl moc rád, kdybych s tím přišel sám a teď se vezl na té vlně popularity. Kniha Vám nabízí velmi čtivé a přitom i hluboce vědecké vysvětlení fungování Vašeho těla, vyvrácení moderních mýtů o stravování a taky návod, jak udělat něco pro Vaše zdraví. Vliv prostředí a genetické predispozice je důležitý, ale většinu stejně zvládne strava. Ano, je tomu tak ..

Co na knize oceňuji je styl psaní, značení techničtějších pasáží, oproti knize Robba Wolfa či Marka Sissona nedochází ke zdrobňování, zesměšňování, nehoráznému zkomplikování některých pasáží a hlavně, oddělení od životního stylu jako takového – dostane se Vám pár zevrubných doporučení, avšak nikdo Vás k ničemu nebude nutit. Musím tedy říct, že pro laika a také odpůrce termínu paleo, tohle bude ideální publikace kde začít a vlastně možná i skončit. Protože už nic víc a možné ani méně už nepotřebujete. Také oddělení všeho od termínu paleo, od nápodoby stylu života a stravování prehistorického člověka, ale zaměření se na problémy a společnost dneška. Jde zde především o zdraví .. a jídlo 🙂

Nevlastním doma anglickou verzi, tedy nemůžu srovnat překlad či úpravy provedené v této verzi oproti originálu. Obecně však hodnotím překlad výborný, protože jsem nenašel termíny či slovní spojení, které bych v české odborné i laické literatuře nenašel a musel si tedy něco dohledávat. Doslov Petra Máry, průkopníka paleo stravování v Česku, zajímavé odkazy na české blogy a komunity na konci knihy přidaly něco navíc, co ocení každý začátečník i pokročilý.

Technické provedení se mi také velmi líbí, barvy, tisk, rozdělení části s fotografiemi, papír i to jak kniha reaguje na velmi časté a silné používání. Teoretická část, následně pak praktická a poté i recepty s obrázky, co víc si přát. Navíc se ještě nakladatelství rozhodlo založit komunitu pro české příznivce – více na Jídlo na prvním místě.

Za mě tedy určitě co nejvyšší hodnocení, nemám prostě co vytknout. Vše je podáno skvěle, a co hodně lidí také ocení – konečně česky a za to patří velký dík Melvilu!

Soutěž:

SOUTĚŽ KONČÍ 1.3. O PŮLNOCI

Výherkyně Věra Chaloupková z Jižních Čech knihu obdržela v pořádku a to vše i s věnováním.

Pravidla soutěže jsou následující – účastnit se může kdokoliv, podmínkou je sdělit do formuláře emailovou adresu, abychom se následně domluvili na předání. Ve formuláři je pár lehkých otázek, na které snadno najdete odpověď i v tomto článku a z respondentů se všemi správnými odpověďmi bude generátorem náhodných čísel vybrán jeden. Autor soutěže prohlašuje, že jsou určitá kritéria, která vyloučí případného respondenta ze slosování – ty budou však nesdělena, kvůli zachování jejich platnosti.

Soutěžní formulář

3 thoughts on “Soutěž a recenze: Jídlo na první místě

1. program whole 30 už znám dlouho, myslím si že je to dobrý prostředek zjistit jak naše tělo funguje. Jsem moc ráda, že něco takového vyšlo v češtině.